Proza

Poveste de demult

de Kyre

La poalele unui munte mare, urât si vesnic învaluit de ceturi, traia un popor harnic si plin de virtuti. Capitala lor era un oras respectabil, cu case mari, luminoase, curate, îngrijite si ordonat aliniate pe alei. Orasul avea legi bune si oameni muncitori, iar faima cinstei lor a trecut peste mari si tari, aducându-le îndarat clienti si averi. În cele din urma, orasul a devenit unul dintre cele mai bogate orase din lume.

La auzul unei asemenea necuvinte, un balaur cu 12 capete (mânat, fara doar si poate, de lacomie) s-a napustit ca un traznet din senin pe muntele ce încununa orasul, si acolo si-a facut salas. Pe urma a început sa coboare în oras, cu cereri.

Tot cam pe vremea aceea cetatenii descoperisera praful de pusca si, din cauza ca nu le placeau de loc balaurii, în scurt timp au demolat mai toate cladirile oficiale ale orasului, sperând sa ucida sub darâmaturi hidra insistenta si rapace, care nu se sfia sa ceara aur, nestemate, fecioare, pâine si mai ales miere de albine, pentru alifii.

A fost o perioada glorioasa, demna de vremuri mai bune.

Pe urma, balaurul s-a porcit. Cu viclenia caracteristica reptilelor, a început sa ocoleasca cladirile oficiale si se prezenta cu cereri direct la poarta omului. Astfel, cetatenii n-au mai avut pretexte sa darâme autoritatea centrala (actiune al carei scop final era, evident, instaurarea utopiei, desi erau unii cetateni mai turbulenti care doreau anarhie).

Unii cetateni, mai încapatânati, au refuzat pe loc si foarte energic toate cererile balaurului si l-au expediat afara din curte cu lovituri în fund. De nervi, balaurul a plâns 7 zile si 7 nopti la portile orasului, stresând întregul tinut cu vaietele sale insuportabile si inundând cu un puhoi de lacrimi sarate pânza freatica subterana, determinând, în cele din urma, orasul sa capituleze.

A fost o perioada grea, de restriste.

S-a întâmplat ca a trecut pe acolo, în drum spre tara tineretii eterne, însusi Fat-Frumos, calare pe calul fermecat. O delegatie de cetateni, vaicarindu-se cât îi tinea gura, i-au iesit în cale si, cu lacrimi de jale în ochi, l-au rugat sa se milostiveasca si sa salveze orasul. Nu mai avem fecioare peste 13 ani în oras, s-au plâns ei, ca le ia balaurul, si dupa ce se întorc, ele nu mai sunt fecioare. Nu mai avem aur, nu mai avem pâine, nu mai avem nimic!

Fat-Frumos a zis ca el are tarif fix, si anume pentru serviciile prestate, el de obicei ia fata împaratului de sotie, plus jumate din împaratie. Cetatenii au fost uimiti. Împaratul are trei baieti, au zis ei, poti sa-l iei pe care vrei. Cât despre cealalta cerere, o sa modificam constitutia astfel încât partidul tau sa aiba, cât timp vei trai, jumate din locurile din parlament. E bine?

Fat-Frumos a acceptat. A plecat în recunoastere pe munte, sa-l spioneze pe balaur si sa-si faca planul de bataie. S-a întors disperat, înspaimântat de cele vazute, si având o singura dorinta: sa plece de acolo cât mai iute cu putinta. Dar pâna sa se întoarca, cetatenii i-au sutit calul, silindu-l astfel sa învinga sau sa moara.

În dialogul obligatoriu, preliminar începerii ostilitatilor, Fat-Frumos soma balaurul sa-i sileasca pe cetatenii din oras sa-i dea îndarat calul; în caz contrar, a zis spumegând de furie Fat-Frumos, balaurul avea sa plateasca cu viata pentru toate relele savârsite.

Desi finalul acestei povesti lipseste, de interpretari textul nu duce lipsa.

O opinie încetatenita spune ca nevoile si lipsurile duc automat la pierderea virtutilor.

Un exeget se întreaba pentru ce cetatenii l-au privat pe Fat-Frumos de drepturile sale, specificate clar în declaratia drepturilor omului. Si anume, spune exegetul, ce au vrut cetatenii sa demonstreze privându-l de dreptul asupra proprietatii si de dreptul asupra liberului arbitru?

O alta opinie încetatenita afirma ca decaderea e motorul progresului.

Iar exegetul de mai sus se întreba, si pe buna dreptate: ce ar fi fost daca totusi Fat-Frumos ar fi ales o alta varianta dintre cele doua obligatorii?

El ar fi trebuit, în urma subtilelor manevre cetatenesti, sa învinga sau sa moara. Dar ce ar fi fost daca ar fi refuzat totusi sa lupte? Daca ar fi devenit un cetatean onorabil, si-ar fi luat o nevasta de pe acolo, daca s-ar fi adaptat la mentalitatea locului si s-ar fi supus conditiilor de mediu inerente? Nu cumva totul ar fi fost altfel?

Si ce ar fi facut balaurul în acest caz? se mai întraba exegetul.

 

Inapoi la prima pagina

 

 

Editori:
Mahai, Kyre, Itic.
Contact: scoalavictoria@3x.ro

Note importante:
1.Textele de pe acest site sunt proprietatea autorilor, publicate cu acordul lor. Daca doriti sa trimiteti un text spre publicare, va rugam sa mentionati explicit acest lucru in subiectul e-mailului.
2. Este interzisa reproducerea partiala sau totala a textelor de pe acest site, in original sau traducere fara acordul scris al autorilor.