Proza

Defec pecabil

de Autor

"M-am saturat sa duc în spate niste vin pe care nu îl am!"
Adolf Hitler, 1917, undeva pe frontul de vest

Aceasta nu e o confesiune. Nici sa nu va treaca prin cap ca ar fi vreo confesiune. Aceasta nu e nici o etalare publica a obiceiurilor mele matinale, nici o intruziune în epopeea auctoriala a "traveling the world" . Nu e si nici nu va fi. Degeaba va strâmbati a paguba: stiu ca v-ar place si mai stiu ca nu va fi asa ceva. si veti vedea de ce. O sa încerc cumva sa ma explic.

Dimineata, devreme (mint), casc ochii. Ce vad? Lumea e mai mohorâta decât o lasasem eu seara. Pe fereastra, un soare ce se vrea prietenos "îsi arunca belsugul de raze" "asupra unei lumi aflata parca la capatul puterilor dupa o lunga si grea procreere" . Îmi dau, deci, o impresie de sictir, "o stare de târsa" , stare cu atât mai penibila, cu cât înseamna ca iar am visat ceva urât. Oare ce?

Se facea ca...

Ptiu!

Deasupra patului (deasupra capului!), în locul în care tavanul si cei doi pereti se îmbuca imund, batrânul paianjen pe care înca din copilarie m-am obisnuit sa îl vad acolo ("si, înaintea mea, întregul sir al stramosilor" ) îmi face voios semne, fluturând un piciorong. Ma enerveaza groaznic si îl înjur, pe el si pe pânza lui. Dupa care decid ca e timpul sa încep o noua zi. Ma ridic în fund, pe pat - - moment în care parca îl iau pe Dumnezeu de un picior, dau din cap si-mi pare gol, râd crispat si cad din pat - si îmi aduc din nou aminte, cutremurat: se facea ca......... eeee........! E?

Devine o obsesie, îmi zic, moment în care suna telefonul. Pâna sa pun cafeaua pe foc, telefonul nu mai suna. Oare de ce nu mai suna telefonul? ma întreb, si astfel, începe o noua zi.

Iata cum începe la mine o noua zi: o noua zi începe întotdeauna cu pusul cafelei pe foc, moment care e si cel mai dificil, pentru ca:
- "întotdeauna uit unde îmi pun chibritele" ;
- "în bucatarie constat ca ieri nu am spalat vasele" ;
- "pe jos vad mii de gândaci, care parca mereu îsi bat joc de mine" .

În timp ce fierbe, cafeaua obisnuieste sa dea în foc.

Focul, vazând una ca asta, de obicei se stinge.

Eu, invariabil când se întâmpla asa, alerg speriat sa opresc gazul.

De asemenea, cafeaua obisnuieste sa se depuna pe aragaz, în straturi din ce în ce mai groase. Chiar si cei mai buni prieteni au remarcat cafeaua, au remarcat ca ar fi bine sa mai curat aragazul, unii chiar au zis ca ar fi timpul sa ma însor. La toti le-am raspuns invariabil: nttt! Ca o paranteza, trebuie sa stiti ca, printre multii mei prieteni, exista si unul foarte simpatic. Îmi este, de asemenea, si foarte apropiat ca factura intelectuala, astfel încât l-am ales sa-mi fie discipol, iar el, la rândul lui, a dorit ca eu sa îi fiu mentor. O sa mai auziti precis de el. Îl cheama Alex Dulfres, si pe lânga faptul ca e un potential poet, e obsedat sexual. asta micu', când vede o gagica, fie cât de urâta, i se bulbuca ochii, începe sa îi curga nasul, lacrimeaza, saliveaza, se îneaca si tuseste, si toate astea i se întâmpla instinctual, fara ca el sa vrea. De mai multe ori mi s-a plâns ca el nu mai poate asa, ca s-a saturat sa saliveze la orice femeie. Culmea e ca Alex nici nu are succes la femei. Iar lucrul e de înteles: care femeie ar vrea un barbat care se pune în fata ei si se baloseaza pâna îi dau lacrimile? Am adus vorba despre Alex pentru ca e cel mai bun prieten al meu si se cade imortalizat si el, alaturi de mine, în aceasta proza, care, fara urma de îndoiala, va fi la fel de celebra, daca nu chiar mai celebra, ca opera lui Dostoievski, de pilda. Prietenii trebuie sa stea mereu împreuna, chiar si în fata posteritatii, asa e drept sa fie.

Când vad atâta risipa de cafea, gândacii reactioneaza mâncând-o si murind intoxicati. Ce sa le fac daca manânca resturi!

Dupa ce a fiert cafeaua, obisnuiesc sa o pun în cana si sa ma asez în fata televizorului. Nu pun zahar în cafea!

Pe urma beau cu înghitituri mici cafeau, pâna nu se raceste.

La mine, asta se întâmpla invariabil, si asa s-a întâmplat si astazi, când începe povestea de fata. Numai ca astazi, spre deosebire de alte zile, dupa prima gura de cafea, m-au luat niste crampe, ceva de speriat.

Ma crispez, si tin în mine .

Trebuie sa stiti ca eu sunt un creator, si tot ceea ce fac, fac bine. Îmi plac lucrurile temeinice, asezate, si urasc facutul în pripa. Prefer sa ma gândesc de zece ori înainte sa purced la treaba, si nu stiu de ce unii ma acuza pentru asta ca as fi molâu.

Dupa a doua gura de cafea, simt ca va sari din mine pâna la tavan.

Abandonez cafeaua si fug la pantofi. Pâna sa ma leg la sireturi, ma ia cu lesin . Trag aer în piept si ma napustesc pe scari în jos, de la etajul 8 pâna la parter. Fiecare pas e o zdruncinatura, fiecare zdruncinatura e un chin, fiecare chin e o durere, fiecare durere doare. Pâna la parter îmi zic de o mie de ori ca as fi preferat sa nu se întâmple asta.

Jos ma iau cu mâinile de fese si strâng tare, spre deliciul a doua babe ce se întorceau de la cumparaturi. Bine ca nu e Alex aici, ca saliva la ele pâna lesinau! îmi zic cu ciuda.

Din criza de timp, fug în statia de taxiuri si iau un taxi pâna la Alex. Asta, în zilele normale, ar fi o rusine, pentru ca Alex sta la nici 500 de metri de mine. Aproape, tare aproape, dar azi pare asa de departe!

Pe scara blocului la Alex am noroc ca liftul e la parter, tocmai iese un cuplu din el. Ma reped sa urc în lift, urc în lift, cobor din lift si ma proptesc de sonerie. Alex vine cu ochii cârpiti de somn sa îmi deschida.

- Buna dimineata, Alex! îi zic si îl feresc binisor din fata mea, dupa care ma reped la baie.

Alex nu se mira, desi ar fi trebuit: niciodata, pâna acum, nu am mai venit asa de disperat la el, asa de grabit sa defec, asa de devreme; niciodata nu l-am înlaturat din cale-mi cu mai multa rapiditate si eficienta; în fine, niciodata nu s-a întâmplat sa intru la veceu fara sa ma abat mai întâi pe la biblioteca, ca sa culeg vreo carte. Alex ar fi trebuit deci sa se mire . Insusi faptul ca nu s-a mirat m-a facut pe mine sa sa mir si, printre teribile sfortari, sa exclam fara de voie, ca odinioara Cromwell: O!, zei! Ceva îmi mirose urât...

Într-adevar: la Alex în veceu începe sa miroasa urât. Miroase din ce în ce mai urât. Miroase atât de urât, ca renunt sa mai defec (desi n-am defecat decât pe jumatate) si ies disperat, tragând iute usa dupa mine.

Alex iese din bucatarie cu ochii înca umflati de somn, si-mi zice ca a pus cafeaua pe foc, într-o clipa o sa fie gata...

- Lasa cafeaua, îi zic disperat, nu simti nimic?

Alex începe sa se pipaie.

- Simt... zice el.

- Nu asa! zbier la el si înjur. Cu nasul! Nu simti nimic cu nasul?

- E la locul lui, zice solemn Alex. Pe urma se opreste si priveste fix, concentrat. I-a sarit somnul.

- Pute, ma anunta el.

- Stiu ca pute, îi zic, dar ce pute?

Alex se gândeste.

- Habar n-am, zice el. De unde ar putea sa puta?

- În buda pute, tolomacule! Dar ce? Asta-i întrebarea.

- De unde stii ca în buda pute? ma întreaba Alex. Seamana perfect cu un profesor de logica, e oricâd gata sa-mi verifice cunostintele si ancorajul cu realitatea. Dar acum nu e cazul si, efectiv, se întrece cu gluma. Pare chiar prost. Asa ca îl întreb printre dinti:

- De unde crezi ca vin eu, ai?

- De la tine de acasa? ma întreaba el, naiv.

Pe urma îsi aduce aminte: zi de zi, an dupa an, de mai multi ani, în fiecare dimineata eu veneam la el sa defec, si îi umpleam casa de o aroma îmbatatoare, de trandafiri, de bujori, de liliac, de lacramioare, aroma subtila, dar în acelasi timp persistenta, si cu atât mai îmbatatoare cu cât era mai discreta. În zilele cu soare se întâmpla sa fie izul violetelor abia atinse de roua, când ploua era mirosul greu al crinului încarcat de diluvii; de zâmbeam, casa se umplea de prezenta olfactiva a zambilei albe, iar de eram nervos, traznea de un miros greu, dulceag, ca al trandafirului de dulceata. Invariabil, când Alex era trist, ma invidia pentru produsele reziduale ale trupului meu si cauta cu disperare explicatii pentru aceste neobisnuite efecte. Într-o zi m-am milostivit de el si i-am explicat ca noi, poetii, asa patim; e o lege nescrisa a naturii. I-am si zis: poetii marilor poezii de dragoste împrastie în natura mirosul iubirii, iar poetii bahici, mai lascivi, fie miros de fân încins la soare, fie miros de femeie în calduri, fie mirosuri de mâncare. Adevaratul poet se cunoaste în buda, am terminat eu cu explicatiile, acolo si numai acolo. Pe strada, ei pot fi confundati cu oamenii de rând.

Asa ca Alex îsi aduce aminte de poeti si de aceasta calitate a lor, calitate ce îi face sa fie ceea ce sunt. Îi zic de Eminescu: când lucra la revista Luceafarul, smulgea lacrimi din ochii redactoarelor de acolo ori de câte ori intra la WC. Era un liric.

- Dar tu nu lucrezi la nici o revista, zâmbeste el discret...

- Asta nu explica totusi oribilul miros ce iese de la tine din... îi zic înciudat, si îi reped un pumn în rinichi, ca sa ma tina minte si sa nu mai îsi râda de mine.

Ca tot a venit vorba de pumn în rinichi, trebuie sa mentionez o întâmplare nostima, o discutie pe care am avut-o cu Alex. Era la începuturi, Alex, bineînteles, înca de pe atunci era etern îndragostit de orice femeie pe care îi picau ochii. Tocmai pusese ochii pe o verisoara de a mea, Amalia, iar ea, la rândul ei, dadea semne ca l-ar place. Serile, când ieseam cu Alex la o berica, îmi spunea cu lacrimi în ochi si cu bale la gura ce i-ar face Amaliei daca ea l-ar iubi cu adevarat. Dar, chiar si asa, neatingând-o nici macar cu un deget, el îsi punea la modul serios problema maternitatii (ciudat fel de a gândi; el, prin însusi firea lui, ar fi trebuit sa-si puna la modul serios problema paternitatii); în plus, avea înca de pe atunci mania de a trage interlocutorilor câte o lovitura fulgeratoare la rinichi, ori de câte ori acestia spuneau ceva neplacut pentru delicatele-i urechi . Asa ca, atunci, demult, i-am zis:

- Daca Amalia devine materna, cum afli treaba asta, o pui capra si îi tragi câteva lovituri fulgeratoare la rinichi. În focul activitatii, ea nici n-o sa le simta; în plus, a doua zi o sa pise sânge, si tu o sa ai garantia ca nu e gravida...

Dar sa revin în actualitate .

Am enumerat cu Alex principalele cauza ce ar fi putut produce acel miros pestilential de la el din rest-room. Iata-le pe toate, enumerate, evident, nu în ordine, ci dupa principiul-slogan de dezordine creatoare :

- catastrofa ecologica; din nu se stie ce motiv, la Alex în bloc a izbucnit o catastrofa ecologica; s-a propus anuntarea vecinilor, pentru a preveni o eventuala catastrofa umanitara, cu morti, raniti si intoxicati;

- vecinul de deasupra a deversat la canal deseuri toxice sau, de ce nu, radioactive; s-a propus, deasemenea, anuntarea vecinilor, în scopul de a lua masuri;

- la Alex în buda s-au prasit gândaci; acestia, în cursul activitatii lor biologice, produc deseuri, iar aceste deseuri ar putea fi responsabile pentru respectivul efect olfactiv;

- Alex a fost mai înaintea mea la buda, în care caz el precis în seara precedenta a mâncat ceva stricat; în acest caz, respectiva mâncare a fost atât de stricata încât mirosul excrementelor lui sa acopere mirosul diafan-floral al excrementelor mele; în acest caz se pune problema ce fel de om este Alex, daca manânca stricat...

În acest punct al discutiei noastre, Alex a parasit postura lui de intelectual rasat, imagine ce îl prindea atât de bine, pentru a declansa o imprecatie verbala, un logos înfiorator de infect, presarat cu invective de cea mai josnica speta la adresa mea. Mi-a zis ca, în mod precis, sunt un mare poet, dar un om mic, meschin si incult. Pe urma Alex a lacrimat, si-a cerut scuze ca m-a facut incult, a zis ca nu sunt, si m-a facut porc de cinic, bruta brutala, vita încaltata si paradox uman ambulant. L-am întrebat ce vrea sa zica cu asta.

- Sa stii ca nu esti mai breaz ca restul lumii, mi-a zis Alex printre dinti. Chiar si poetii sunt oameni, iar faptul ca sunt poeti nu îi face sa fie mai presus de oameni, ci în slujba lor; ei trebuie sa dea omenirii frumosul din ei, sa-l dea celor ce nu îl au, sa îl explice celor ce nu îl pot pricepe. Tu, mi-a zis aratând cu o mâna acuzatoare, crispata, spre mine, esti un mare poet, dar un om mic, pentru ca scrii poezie pentru poeti, nu pentru oameni, de parca oamenii nici n-ar conta pentru tine. Sa stii ca esti totusi om.

- Stiu, i-am zis si l-am lasat sa spuna mai departe.

- Câine, a mai zis Alex, si a tacut.

Am asteptat o vreme, lasându-l sa continue. Vazând ca tace, l-am instigat sa îmi raspunda:

- Asa, care va sa zica. Viperam sub ala nutrire ...

- Ceee? a zbierat Alex, cu ochii dând sa-i iasa din cap.

- Uite ce e, stimabile, i-am zis...

Dar Alex m-a uimit din nou. Nu îl credeam în stare sa se coboare mai prejos decât o facuse mai înainte, dar a reusit. Daca pasul de la poet la plebeu e mic, pasul de la plebeu la animal e mare, dar Alex l-a facut.

Mi s-a parut mie, sau Alex a început sa umble în patru labe în jurul meu, sa grohaie si sa-si arate coltii?

Mi s-a nazarit, sau chiar l-am zarit pe Alex în postura de manechin al coloanei a V-a a oamenilor ordinari, lipsiti de geniu, lipsiti de creier, lipsiti de demnitate, dar plini de rautate?

Oare halucinam sau nu când Alex s-a napustit sa ma muste de mâna, de mâna cu care îi fagaduisem sa fac poet din el?

Oare s-a întâmplat ca Alex sa piarda din vedere, chiar în toiul orbirii provocate de furie (furie pe care nu eu i-am provocat-o, pentru ca nu-i facusem nimic rau, iar vorbele nu ranesc), ca îi sunt mentor, ca-l educ?

La ce bun atunci sa mai educi oameni? La ce bun sa te jertfesti pe tine ca sa îi înalti pe ei? Chiar de s-ar putea umaniza cu totii, tot ar mai ramâne unul imperfect: tu, cel care ti-ai jertit perfectiunea pentru perfectionarea imperfectiunii lor. Ce sens ar mai avea - nu! ce sens as mai avea? La ce as fi bun? Ce s-ar mai alege de mine, si ce s-ar mai alege de voi, oameni orbi si prosti, daca n-as mai fi sa va arat ce nu vedeti si sa va explic ce nu pricepeti? La ce-ar fi buna lumea asta? La ce?

Am mai auzit ca prin ceata un urlet triumfator, urletul gorilei ce a terminat sa-si sfâsie victima:

- Tu puti! Tu! Tu!

Era Alex.


 

Inapoi la prima pagina

 

 

Editori:
Mahai, Kyre, Itic.
Contact: scoalavictoria@3x.ro

Note importante:
1.Textele de pe acest site sunt proprietatea autorilor, publicate cu acordul lor. Daca doriti sa trimiteti un text spre publicare, va rugam sa mentionati explicit acest lucru in subiectul e-mailului.
2. Este interzisa reproducerea partiala sau totala a textelor de pe acest site, in original sau traducere fara acordul scris al autorilor.